sperloos sperloos .

sperloos

آلودگي هوا بر كيفيت خون‌هاي اهدايي موثر است؟

معاون فني سازمان انتقال خون با بيان اينكه نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني دائمي و هميشگي است، درباره تاثير آلودگي هوا بر سلامت و كيفيت خون‌هاي اهدايي گفت: در هيچ يك از دستورالعمل‌هاي اهداي خون اين موضوع كه آلودگي هوا منعي براي اهداي خون داشته باشد، ذكر نشده است.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از ايسنا، دكتر ناظمي_ معاون فني اداره كل انتقال خون تهران، در نشست خبري انتقال خون استان تهران، گفت: مصرف خون و فراورده‌هاي آن در سطح جهان رو به‌روز در حال افزايش است و اين گسترش روز افزون، نياز بيشتر مراكز درماني به فراورده‌هاي خوني را در پي دارد كه ما را به سمتي پيش مي‌برد تا ما هم توسعه مراكز و خدمات‌مان را در دستور كار قرار دهيم و اين مساله براي سازمان انتقال خون حياتي است.

وي با بيان اينكه تنها منبع خون و فرآورده‌هاي خوني، اهداكنندگان هستند، گفت: تاكنون خون و فرآورده‌هاي خوني به صورت حجيم و عظيم به صورت صنعتي ساخته نشده است. از طرفي نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني دائمي و هميشگي بوده و نمي‌توان آن را به زمان يا فصل خاصي محدود كرد. بنابراين نيازمان اين است كه اهداكنندگان خون در فواصل مختلف جهت اهداي خون مراجعه كنند.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج سيد خندان

وي افزود: افتخار نصيب ما شده كه در سازماني خدمت مي‌كنيم كه روزبه‌روز در حال پيشرفت كمي و كيفي است. امسال در ابعاد كمي افزايش خون‌گيري نسبت به سال گذشته را داشتيم، مراكز خون‌گيري و توزيع‌مان و همچنين توزيع خون به مراكز درماني نيز افزايش يافته است. در عين حال در حوزه كيفي تلاش ما اين بوده است كه بتوانيم نيازهاي مراكز درماني را به صورت عادلانه تامين كنيم كه از ابتداي امسال در دستور كار بوده است. همچنين طي يكسال اخير بسياري از تست‌هاي غربالگري‌مان را كه قبلا دستي بود، با دستگاه هاي اتوماتيك انجام مي‌دهيم. در گروه‌بندي خوني استفاده از دستگاه‌هاي به‌روز را در دستور كارمان قرار داديم كه سرعت و دقت كار را بالا مي‌برد.

ناظمي با بيان اينكه در حال حاضر ۱۶۰ مركز درماني تحت نظارت اداره كل انتقال خون استان تهران قرار گرفته است، گفت: در زمينه آزمايش‌هاي تخصصي هم‌ پوشش گروه‌هاي خوني‌ خاص‌مان افزايش يافته و از ۹۰۰۰ به ۱۲۰۰۰ رسيده است؛ بايد توجه كرد كه بيماراني كه به صورت دائمي خون دريافت مي‌كنند، ممكن است به دليل تزريق‌هاي خون مكرر در بدن‌شان آنتي‌بادي ايجاد شده باشد و بنابراين نمي‌توان هر خوني را براي آنها تزريق كرد، بلكه بايد خصوصيات ژنتيكي گروه‌هاي خوني را مشخص كنيم كه اين خصوصيات ژنتيكي علاوه بر گروه‌هاي خوني اصلي هستند. اين اقدام به صورت تخصصي در آزمايشگاه انجام مي‌شود و در سال جاري تا بهمن ماه ۱۴۰۱، حدود ۱۲ هزار واحد را به صورت اختصاصي از نظر ويژگي‌هاي ژنتيكي خون، مشخص كرديم و براي بيماراني كه به صورت مستمر خون دريافت مي‌كنند، ارسال كرديم.

ناظمي ادامه داد: در آينده دنبال اين هستيم كه روش‌هاي آزمايشگاهي‌مان را ارتقاء داده و به سمت آزمايش‌هاي مولكولي رويم كه بسيار دقيق هستند و در فواصل كوتاه‌تري به ما نتيجه مي‌دهد. همچنين به دنبال گسترش مراكز خون‌گيري در سطح استان تهران و همچنين اتصال نرم‌افزاري با مراكز خون هستيم كه در زمينه نظارت بر مصرف بهينه خون موثر است.

ناظمي درباره تاثير آلودگي هوا بر سلامت و كيفيت خون هاي اهدايي، گفت: در هيچ يك از دستورالعمل‌هاي اهداي خون اين موضوع كه آلودگي هوا منعي براي اهداي خون داشته باشد، ذكر نشده است. همانطور كه مصرف دخانيات براي اهداي خون ندارد. مگر در شرايط خيلي خاص كه آلودگي بسيار زياد و شديد باشد كه به صورت مسموميت با سرب باشد كه آن هم براي خوني كه براي كودكان زير دوسال مصرف مي‌شود، منع دارد كه موارد بسيار خاصي است كه معمولا خيلي كم اتفاق مي‌افتد، اما با آلودگي‌هايي كه ما در سطح تهران با آن مواجهيم، منعي براي اهداي خون ندارد. آلودگي هوا از اين نظر براي ما مشكل‌زا است كه در زمان آلودگي هوا مردم كمتر از منزل خارج مي‌شوند و مقداري مراجعات ما را كاهش مي‌دهد.

مقالات ديگر:فيزيوتراپي در كرج به صورت شبانه روزي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۴:۳۷ توسط:sperloos موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :