sperloos sperloos .

sperloos

پرداخت وام ازدواج براي بانك‌ها به صرفه نيست/ بانك‌هايي كه زير لفظي مي‌خواهند !

برخي بانك‌هاي استان ايلام در پرداخت تسهيلات ازدواج به زوج‌هاي جوان خساست به خرج داده و به خاطر سود بيشتر، به عناوين مختلف مايل نيستند آن را پرداخت كنند و شرايط را براي جوانان سخت‌تر مي‌كنند.

پرداخت وام ازدواج براي بانك‌ها به صرفه نيست/ بانك‌هايي كه زير لفظي مي‌خواهند !

به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، در روزهايي كه مردان و زنان صاحب قدرت در دولت تقريبا در تمام سخنراني‌هاي خود به موضوع تسهيل ازدواج و افزايش فرزندآوري اشاره مي‌كنند، برخي بانك‌هاي استان ايلام در مسير پرداخت تسهيلات ازدواج، سنگي بزرگ پيش روي جوانان انداخته‌اند كه گويا كسي توان برداشت آن را ندارد.

با توجه به شرايط اقتصادي و تورم ۴۵ درصدي، روياي ازدواج و زير يك سقف رفتن براي بسياري از جوانان، تبديل به يك كابوس شده است؛ دولت و مجلس براي كمك به زوج‌ها و تشويق كردن آن‌ها براي تشكيل خانواده، وام‌هايي را در اين زمينه قرار داده است.

مقالات بيشتر:سالن عقد

در سال ۱۴۰۰ مبلغ اين وام از ۵۰ ميليون تومان به ۷۰ و ۱۰۰ ميليون تومان افزايش يافته است به صورتي كه به دختران زير ۲۳ سال و پسران زير ۲۵ سال ۱۰۰ ميليون تومان و بالاتر از اين سنين مبلغ ۷۰ ميليون تومان تعلق خواهد گرفت اما گويا برخي بانك‌ها مايل به پرداخت آن نيستند.

۳۷ درصد كل پرداختي‌هاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج متعلق به بانك ملي است

روح‌الله ‌رحمتي، روابط عمومي بانك ملي استان ايلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان آبان ماه ۷۰۵۹ فقره درخواست تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در بانك‌هاي استان ثبت شده كه در اين ميان مجموع تسهيلات ازدواج پرداخت شده توسط كليه بانك‌هاي استان ۵۷۲۴ فقره بوده و بانك ملي با ۲۱۲۰ فقره پرداختي، ۳۷ درصد از كل پرداختي‌ها در بين تمام بانك‌هاي استان و رتبه اول پرداخت تسهيلات ازدواج را در بين بانك‌هاي استان به خود اختصاص داده است.

وي افزود: در حال حاضر ۱۳۳۵ فقره تسهيلات در كل بانك‌هاي استان در صف پرداخت قرار دارند كه سهم بانك ملي در اين ميان ۱۰۴ فقره است و به زودي اين تسهيلات هم به زوج‌هاي ايلامي پرداخت خواهند شد.

اين در حالي است كه ساير بانك‌هاي استان ايلام در پرداخت اين تسهيلات به زوج‌هاي جوان خساست به خرج داده و به خاطر سود بيشتر، به عناوين مختلف مايل نيستند آن را پرداخت كنند.

به طور مثال از ابتداي سال جاري تا پايان آبان ماه، بانك‌هاي: مسكن، صادرات، توسعه تعاون، پارسيان و قرض‌الحسنه مهر در مجموع ۸۳۱ فقره تسهيلات به متقاضيان پرداخت كرده‌اند.

فشار اقتصادي كه در حال حاضر بر نظام اجتماعي وارد شده به حدي است كه بسياري از جوان‌ها به ازدواج فكر هم نمي‌كنند و تجملاتي شدن ابزارهاي آغاز زندگي مشترك نيز مزيد بر علت شده تا امروز بيش از هر بازه زماني ديگري، شاهد كاهش ازدواج و تشكيل خانواده در ميان اعضاي نظام اجتماعي باشيم.

 

در حقيقت ازدواج به يكي از پديده‌هاي لوكس و غيرطبيعي در جامعه تبديل شده و بحران اقتصادي ناشي از شيوع گسترده ويروس كرونا در كشور باعث شده تا بسياري از خانواده در تأمين معيشت روزانه خود نيز دچار مشكلات جدي و اساسي شوند.

اقتصاددان‌ها مي‌گويند: در شرايط فعلي كه ۲۰۰ ميليون تومان هزينه خريد يك خودروي سطح پايين و معمولي در ابتداي زندگي دو زوج جوان است؛ به نظر مي‌رسد حداقل وام ازدواج مناسب براي جوانان در سال آينده بايد بيش از ۴۰۰ ميليون تومان باشد تا بتوانيم شاهد يك رشد و رونق جدي در ازدواج و تشكيل خانواده باشيم.

واضح است كه ازدواج در شرايط اقتصادي فعلي به اندازه كافي دشوار است و روا نيست اگر بخواهيم به خاطر سود بيشتر آن، شرايط را براي جوانان سخت‌تر كنيم.

لازمه‌ي اجراي قوانين و سياست دولت نظارت دقيق و برخورد قاطع با كاستي‌ها و تخلفات است كه اميد است در اين راستا هر چه سريع‌تر نسبت به حل مشكل زوج‌هاي جوان و تسهيل پرداخت تسهيلات ازدواج توسط تمامي بانك‌ها به ويژه در استان ايلام اقدام شود.

مقالات ديگر:برگزاري مراسم ختم


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۱:۴۰ توسط:sperloos موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :