sperloos sperloos .

sperloos

كرونا فرهنگ ازدواج را تغيير موقت داده اما «نهادينه» نكرده است

كرونا فرهنگ ازدواج را تغيير موقت داده اما «نهادينه» نكرده استتغيير سبك برگزاري مراسم ازدواج و حذف تجملات و هزينه‌هاي اضافي جزو مواردي است كه هميشه توصيه مي‌شد، اما در عمل اين فرهنگ جا نمي‌افتاد. با اين حال همه گيري كرونا به ناچار خيلي از تجملات و هزينه‌هاي اضافي را حذف كرده است.

به گزارش شهرآرانيوز؛ تغيير سبك برگزاري مراسم ازدواج و حذف تجملات و هزينه‌هاي اضافي جزو مواردي است كه هميشه توصيه مي‌شد، اما در عمل اين فرهنگ جا نمي‌افتاد. با اين حال همه گيري كرونا به ناچار خيلي از تجملات و هزينه‌هاي اضافي را حذف كرده است.

دراين باره دكتر غلامرضا حسني، جامعه شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما مي‌گويد: اينكه كرونا سبب كاهش تجملات مراسم ازدواج شده است كاملا آشكار و در سطح جامعه ديده مي‌شود، اما اينكه اين فرهنگ برگزاري مجالس ساده و كم هزينه در بين خانواده‌ها نهادينه شده است يا خير، به زمان و انسجام اجتماعي نياز دارد تا اين فرهنگ نهادينه شود.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج

وي معتقد است كه مسائل فرهنگي با يك سال و دو سال و شرايط مقطعي نهادينه نمي‌شوند، بلكه بايد براي استمرار فرهنگ صحيح همه جامعه و متوليان امور فرهنگي و اجتماعي در يك مسير قدم بردارند؛ مثلا براي ايجاد فرهنگ بستن كمربند ايمني. زماني ۹۰ درصد جامعه كمربند ايمني نمي‌بستند و حالا برعكس شده است.

كرونا اثبات كرد كه مي‌توان ساده گرفت

اين جامعه شناس با اشاره به مراسمي كه در ايام كرونا مختصر و ساده براي ازدواج جوانان برگزار شد، اظهار مي‌كند: كرونا سبب شد كه خيلي از هزينه‌هاي اضافي و مراسم تجملاتي كنار گذاشته شود. اين مسئله نشان مي‌دهد كه ما مي‌توانيم در اين مسير قدم بگذاريم، اگر اراده كنيم و بخواهيم.

دكتر حسني براي نهادينه شدن فرهنگ ازدواج به دور از تجملات و هزينه‌هاي غيرضروري به اين نكته تأكيد مي‌كند كه بايد فرهنگ تظاهر در جامعه ما كنار گذاشته شود و الگو‌ها و سبك‌هاي غلط در مسير ازدواج، ضدارزش شوند. وقتي فلان شخصيت سرشناس يا فلان چهره محبوب براي بخشي از جامعه يك مراسم عروسي خاص برگزار مي‌كند، عده‌اي كه توان مالي دارند مي‌خواهند پيرو همان شخصيت باشند. بايد اين الگو‌ها براي مردم تغيير كند و دنبال برگزاري مجالس ساده و به دور از تجمل باشند تا تغيير فرهنگ را شاهد باشيم.

فرهنگ تظاهر، مخل ازدواج‌هاي آسان

دكتر حسني از ميان ديگرآسيب‌هاي برگزاري مجالس عروسي تجملاتي به اين نكته اشاره مي‌كند كه اين مسائل سبب شده است جوانان حتي در موقع انتخاب همسر نيز به شاخص‌هاي مالي توجه كنند؛ مثلا با خود حساب و كتاب مي‌كنند كه طرف مقابل چه امتيازات مالي‌اي دارد، در صورتي كه اين ديگر ازدواج نيست و مبادله است و نگاه بازاري به مقوله ازدواج. همين نگاه توقع مالي زوج‌ها را از برگزاري مراسم عروسي گرفته تا جهيزيه و تهيه مسكن و شرايط ظاهر زندگي پيش مي‌برد و مي‌بينيم كه معيار‌هاي اصلي جاي خود را به اولويت‌هاي مالي مي‌دهد و بعد از مدتي، چون خلأ معيار‌هاي اصلي در ازدواج خودنمايي مي‌كند، به طلاق و شكست در ازدواج هم منجر مي‌شود؛ لذا بهتر است كه از شرايط كرونا اين درس را بگيريم كه مي‌شود و مي‌توان در برگزاري مراسم ازدواج و تشكيل زندگي تظاهر، خودنمايي، تجملات و هدر دادن پول و سرمايه را كنار گذاشت.

 

ازدواج آسان حذف عروسي نيست بلكه حذف تجملات است

عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي در عين حال برگزاري مجالس ساده عروسي را داراي مزاياي اجتماعي مي‌داند كه نياز جامعه است. دكتر حسني تأكيد مي‌كند: وقتي مي‌گوييم ازدواج جوانان ساده گرفته شود، اين به معني حذف مجالس نيست، بلكه حذف تجملات و هزينه‌هاي زائد است.

به گفته وي، چون در جامعه احساس كمبود در شادي وجود دارد، انگيزه خيلي از افراد از شركت در مجالس عروسي همين نياز به شادي است كه از اين منظر نگاه مثبتي است. همچنين براي تقويت و انسجام روابط خويشاوندي نيز اين مجالس مفيد هستند در عين حال بايد به اين سمت پيش برويم كه مجالس به محفلي براي تظاهر و خودنمايي تبديل نشوند. همانند ايام كرونا، اين مجالس ميدان تجملات نيست و بايد صرفا با هدف راهي كردن دو نفر به سوي زندگي مشترك برگزار شود.

مقالات ديگر:مركز توانبخشي سالمندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۳:۵۱ توسط:sperloos موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :