sperloos sperloos .

sperloos

هر ويال واكسن هاري ۵ تا ۷ يورو هزينه دارد / سال گذشته ۱۶ نفر بر اثر هاري فوت كردند

رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت ضمن تشريح اقدامات اين اداره در راستاي كنترل بيماري‌هاي زئونوز گفت: به ازاي هر ويال واكسن هاري بين ۵ تا ۷ يورو هزينه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجو، به مناسبت روز جهاني بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان، گفت: ۱۵ تير روز جهاني بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان است. علت نام گذاري اين روز به اقدامات دانشمند فرانسوي لويي پاستور در اين رابطه بازمي‌گردد كه اولين با توانست واكسن هاري را به طور موفق در سال ۱۸۸۵ كشف كند. تا پيش از آن هر فردي كه توسط حيوان هار گزيده مي‌شد محكوم به مرگ بود تا اينكه اين واكسن كشف شد.

مقالات بيشتر:سالن زيبايي در پرديس

او ادامه داد: بيماري‌هاي زئونوز عفوني (قابل انتقال بين انسان و حيوان) است كه از انواع عوامل باكتريايي، قارچي، انگلي، ويروسي و... مي‌تواند عامل بيماري باشد. حداقل ۲۰۰ بيماري زئونوز در جهان شناسايي شده است كه ۶۱ درصد بيماري‌هاي عفوني جهان و ۷۵ درصد بيماري‌هاي بازپديد و نوپديد از بيماري‌هاي زئونوز است. از هر ۵بيماري عفوني جديدي كه شناسايي مي‌شوند، ۳ مورد منشاء زئونوز دارند و ۸۰ درصد عوامل بيولوژيكي كه براي سلاح‌هاي بيوتروريستي استفاده مي‌شود منشاء زئونوز دارد. مخازن و ناقلين متعددي مي‌تواند سبب بروز بيماري‌هاي زئونوز شود كه توانايي ايجاد همه‌گيري‌ها را دارند و مثال اخير آن همه گيري كوويد۱۹ است. امكان انتقال همه‌گيري‌هاي بيمارستاني در اين بيماري‌ها ممكن است كه شايع‌ترين نگراني ما در اين بخش بيماري تب كريمه كنگو است.

رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت افزود: برخي بيماري‌ها درصورت ابتلا مرگ ۱۰۰ درصدي دارد مانند هاري؛ اگر هاري در فردي بروز كند درماني ندارد و او جانش را از دست مي‌دهد. مشكل بعدي لطمات اقتصادي اين بيماري‌ها بر صنايع بويژه صنايع دامي است. بيماري تب مالت مي‌تواند در توليد گوشت و فرآورده لبني تاثير منفي داشته باشد و اين در حالي است كه برخي از اين بيماري‌ها هنوز واكسني ندارند و در كنترل آن مسكلات عديده داريم كه تب كريمه كنگو يكي از اين موارد است.

وي با تاكيد بر لزوم لطلاع رساني درباره بيماري‌هاي زئونوز، تصريح كرد: از چند سال قبل اصطلاح «سلامت يكپارچه» به عنوان يك رويكرد در بحث كنترل و پيشگيري زئونوز مطرح شده است به شكلي كه در اين رابطه همكاري مشتركي بين سازمان بهداشت جهاني، سازمان جهاني سلامت حيوانات و سازمان‌هاي كنترل كننده بيماري شكل داده است و مركزي را در زمينه رصد و شناسايي بيماري‌هاي تهديد كننده سلامت عمومي تشكيل دادند. كنترل بيماري‌هاي زئونوز زماني امكان پذير است كه هماهنگي كامل بين سلامت انسان، محيط زيست، دام‌ها و حيوانات حيات وحش شكل گيرد. سلامت انسان در گرو سلامت حيوانات اهلي و وحشي و محيط زيست است و بايد يكپارچه در اين راستا اقدامات پيشگيري به شكل يكپارچه را انجام دهيم.

اميري درباره بيماري‌هاي شايع قابل انتقال بين انسان و حيوان در ايران كه در پوشش نظام مراقبت قرار دارند، بيان كرد: يكي از معظلات ما موضوع بيماري هاري و حيوان گزيدگي است. هر ساله با افزايش موارد حيوان گزيدگي در كشور مواجه هستيم. در سال قبل بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حيوان گزيدگي در كشور ثبت شده است كه عمده عامل گزش سگ‌هاي بدون صاحب بودند. نگراني ما در اين رابطه دلايل متعددي دارد. گاهي جراحت به حدي شديد است كه شدت جراحت و خونريزي سبب مرگ شده است. هاري يك بيماري ويروسي است كه از طريق بزاق آلوده حيوان هار هنگام گزش سبب درگيري سيستم اعصاب مركزي انسان مي‌شود و اگر درگيري ايجاد شود بيماري هاري مستقر شده و ديگر فرد درگير بيماري محكوم به مرگ است. بالغ بر ۷۰۰ واحد درمان و پيگيري از هاري ايجاد كرديم كه خدمات شبانه روزي دارند. شست و شو و ضدعفوني كردن زخم، واكسيناسيون و تزريق سرم ضد هاري از خدمات ما است.

وي افزود: اگر كسي كه توسط حيوان هار دچار گزش شده باشد و به موقع به ما مراجعه كند و تحت درمان قرار گيرد در ۹۹ درصد موارد از بروز بيماري هاري در او پيشگيري مي‌شود. مشكل ما اين است كه تعدادي از افراد دچار حيوان گزيدگي به علت عدم توجه به اين امر يا به ما مراجعه نمي‌كنند يا دير مراجعه مي‌كنند و يا تعداد دفعات مناسب براي دريافت واكسن (۳ نوبت) نزد ما نمي‌آيند و دچار هاري مي‌شوند. سال قبل ۱۶ نفر در ايران به علت هاري فوت كردند كه عمده‌ي آن‌ها براي دريافت خدمات به ما مراجعه نكرده بودند.

رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت افزود: كليه خدماتي كه در واحد‌هاي ما ارائه مي‌شود رايگان است علي رغم اينكه اين خدمات گران است؛ به عنوان مثال به ازاي هر ويال واكسن هاري بين ۵ تا ۷ يورو هزينه مي‌شود و به ازاي هر ويال سرم ضدهاري ۵۶ يورو هزينه مي‌شود. كل خدمات در اين رابطه رايگان است و در ارائه خدمات تفاوتي بين ايرانيان و اتباع مجاز يا غيرمجاز قائل نمي‌شويم. عمده‌ي ۱۶ فوتي ناشي از هاري از اتباع بودند. تقاضا داريم حتما در صورت حيوان گزيدگي به مراكز بهداشتي مراجعه كنند. اين موضوع انسان دوستي است و ما موظف به ارائه خدمت به همه هستيم. در بحث هاري تاكيد ما تزريق سه دوره واكسن مربوطه است و توصيه مي‌كنيم اصلا زمان تزريق واكسن را به تعويق نيندازند.

اميري درباره بيماري تب مالت، تصريح كرد: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۹۰ مورد بيماري تب مالت در كشور شناسايي كرديم. اين بيماري انتقال انسان به انسان ندارد و يا بسيار نادر است و اگر بتوانيم تب مالت را در حيوان كنترل كنيم در انسان هم پديدار نمي‌شود. ۹۹ درصد انتقال بيماري از دام آلوده به انسان است كه راه شايع انتقال آن مصرف فرآورده لبني است. همچنين تماس با ترشحات آلوده دام هنگام ذبح و راه سوم نيز از طريق تنفس افشانه‌هاي ترشحات آلوده است.

رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت در ادامه بيان كرد: بيماري مهم بعدي در ايران سالك است. سال قبل ۱۶ هزار و ۳۰۷ مورد مبتلا به سالك در ايران شناسايي كرديم. سالك بيماري انگلي است كه از طريق گزش پشه خاكي رخ مي‌دهد. در سالك نوع روستايي كه مخزن جوندگان صحرايي هستند پشه ماده هنگام خون خواري انگل را به خود منتقل كرده و اگر انساني را مورد گزش قرار دهد در آن محل گزش انگل وارد بدن انسان مي‌شود كه ايجاد زخم مزمن مي‌كند. در ۱۹ استان كشور اين بيماري بومي است. كنترل دشواري دارد، زيرا ميزبان آن در طبيعت زياد است. خصوصا در استان‌هايي با شيوع بالا مثل اصفهان، خراسان و گلستان؛ در تلاش براي كنترل بيماري هستيم.

وي افزود: درمورد بيماري كيست هيداتيو سال قبل ۴۱۳ مورد شناسايي شده است. البته اعتقاد داريم احتمالا موارد بيش از اين بوده است، زيرا يا بيمار علائم خاصي نداشته و يا به ما مراجعه نكرده است. در زمينه بيماري تب شاليكاران در سال قبل ۲۵۱ مورد ثبت و شناسايي كرديم. درمورد بيماري سياه زخم نيز ۱۰۷ مورد ثبت و شناسايي شده است.

او درباره عقرب زدگي و مارزدگي با تاكيد بر اينكه اين موارد شامل زئونوز نيستند، اظهار كرد: اين بيماري‌ها هم توسط اداره ما رصد و بررسي مي‌شوند. سال قبل ۴۲ هزار و ۳۶۵ عقرب گزيدگي و هشت فوت و ۶۲۴۸ مورد مار گزيدگي و ۹ فوتي ناشي از آن در كشور داشته‌ايم. اكنون در موسسه سرم و واكسن سازي رازي محصولات اين بخش توليد مي‌شود و ايران در منطقه افتخار آفرين است. خدمات اين بخش هم رايگان ارائه مي‌شود.

 

 

اميري بيان كرد: بيماري‌هاي زئونوز از چند طريق به انسان منتقل مي‌شود. انتقال از طريق تماس مستقيم با حيوان آلوده، از طريق خوردن و آشاميدن مواد غذايي يا نوشيدني‌هايي است كه توسط عوامل بيماري‌زا آلوده شده است، انتقال از طريق يك واسط يا پشه است و راه ديگر انتقال تنفسي است. در بحث پيشگيري بايد دانست كه تمام راه‌هاي انتقال بيماري را تحت كنترل قرار دهيم. كودكان زير ۵ سال، سالمندان، مادران باردار، مبتلايان به ضعف سيستم ايمني و... مي‌تواند به شدت در برابر اين بيماري‌ها حساس باشند. عوامل بيماري‌زا يا در دام ايجاد علائم نكرده يا علائم آشكار ندارد به همين دليل مردم استنباط مي‌كنند اگر بيمار علائم نداشت پس حتما سالم است.

او با اشاره به اينكه در منطقه ما تب كريمه كنگو شايع است، اظهار كرد: اين بيماري ويروسي است كه امسال شاهد افزايش آمار ابتلا به آن هستيم. امسال تا اول خرداد ۲۲۲ مورد ابتلا به تب كريمه كنگو در عراق گزارش شده است. در ايران هم علي رغم اينكه سال قبل ۱۳ ابتلا و يك فوتي ناشي از اين بيماري داشتيم، امسال تاكنون ۴۵ مورد ابتلا به تب كريمه كنگو گزارش شده است و ۳ نفر نيز جان باختند.

مقالات ديگر:روانشناس سعادت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۸:۲۷ توسط:sperloos موضوع: