sperloos sperloos .

sperloos

ازدواج سفيد همان رابطه نامشروع است؟

مشاوره حقوقي آنلاين؛ اين روزها هستند جواناني كه براي خوش‌گذراني آن هم با چاشني رهايي از قيد و بند، رو به سمت ازدواج سفيد آورده‌اند اما آيا در قانون براي چنين اقدامي مجازاتي در نظر گرفته شده است؟

رويداد۲۴ در سال‌هاي اخير پديده «ازدواج سفيد» به شكلي نمايان‌تر از گذشته در جامعه رواج يافته است. تا جايي كه برخي از دختران يا پسران جوان براي اين امر به انتشار آگهي روي آورده‌اند.

آيا ازدواج سفيد جرم است؟

سوال اينجاست كه آيا در اين ازدواج زن از حقوق قانوني كه در ازدواج رسمي از آن‌ها برخوردار مي‌شود بهره مي‌برد يا نه؟ به طور كلي آيا اين سبك از زندگي زناشويي جرم تلقي مي‌شود و مجازاتي در پي دارد؟

ازدواج، توافق دو جنس مخالف براي شروع زندگي مشترك در چارچوب قانون كشوري است. اولين شرط ازدواج كردن رعايت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرايط قانوني و در كشور ما شرعي موجب حلال شدن زوجين نسبت به يكديگر نخواهد شد.

در كشور ما ازدواج يا مي‌تواند ثبت شود يا به‌صورت غيررسمي اما شرعي در قالب عقد موقت صورت گيرد. در صورت تولد طفلي كه حاصل از اين ازدواج است، بايد اين رابطه با اثبات زوجيت ثبت شود تا به‌طور رسمي فرزندان ناشي از اين ازدواج بتوانند از امكانات لازم استفاده كنند. اگر به مباحث خانواده علاقه داريد مطلب چگونه مردان بدون دليل، همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه كنيد.

بيشتر بخوانيد:دفتر عقد شيك

ازدواج سفيد نامشروع و در صورت اثبات در حكم «زنا» خواهد بود

در كشور ما پديده ازدواج سفيد از دو بعد مي‌تواند مورد ارزيابي قرار گيرد. يك بعد جامعه‌شناسي و بعد ديگر قانوني و شرعي است. از ديدگاه جامعه‌شناسي علت اصلي عدم امكان ازدواج به‌صورت رسمي مشكلات اقتصادي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

از لحاظ قانوني و شرعي هم رابطه‌اي كه خارج از شرع و قانون باشد مورد پذيرش نيست چراكه از لحاظ قانوني، ازدواج سفيد نامشروع و در صورت اثبات در حكم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از اين رابطه نامشروع تلقي مي‌شود و مشكلات و مسائل خاص خود را دارد.

مجازات قانوني ازدواج سفيد چيست؟

رابطه نامشروع براي هر طرف مجازات دارد. در صورتي هم كه زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانوني در نظر گرفته مي‌شود. همچنين در صورتي‌كه يكي از طرفين ازدواج كرده باشد به عنوان زناي مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

منبع: مجله دلتا

مقالات ديگر:مركز درمان وسواس آرياشهر


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۲:۱۸ توسط:sperloos موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :