sperloos sperloos .

sperloos

افزايش تبليغات چند همسري در فضاي مجازي با چه هدفي؟

اين فرد در صفحه‌ي خود عكسي از مراسم ازدواج دومش منتشر كرده كه همسر اول وي هم در آن حضور دارد. اين عكس در صفحات هر دو همسر فرد مذكور هم وجود دارد.

آفتاب يزد نوشت: «چند همسري» شايد آخرين موضوعي باشد كه جوانان اين دوره در سيل مشكلات امروز به آن فكر كنند اما اين روزها در فضاي مجازي شاهديم برخي افراد به تبليغ آن مي‌پردازند!

پيرو همين موضوع نيز پديده‌هايي در اينستاگرام رشد كرده‌اند كه تنها هنرشان چند همسري است و اين افراد كه دنبال‌كنندگان زيادي هم دارند معمولا روزمرگي زندگيشان را با زرق و برق فراوان به نمايش مي‌گذارند! تشويق به چندهمسري و ترويج آن درحالي صورت مي‌گيرد كه بسياري از جوانان به‌دليل مشكلات اقتصادي و معيشتي قادر به ازدواج و تشكيل خانواده نيستند چه برسد به ازدواج مجدد؛ از سوي ديگر اين موضوع درست است كه غيرشرعي نيست اما در جامعه امروز خارج از عرف به شمار مي‌آيد و از جانب بخش عظيمي از جامعه پذيرفتني نيست. با همه اين اوصاف سوال اينجاست كه در چنين جامعه‌اي چرا بايد تبليغ چند همسري صورت بگيرد؟

سوابق تبليغ چند همسري

تبليغ چندهمسري توسط عده‌اي خاص، موضوع جديدي نيست و از گذشته تا به امروز شاهد اين نوع تبليغات عجيب و غريب بوده‌ايم. براي مثال چندي پيش ويدئويي از يك مراسم عروسي منتشر شد كه در آن خواننده‌ با لحني تمسخرآميز و نگاهي كالايي به زن ميخواند: «مردان خدا بايد چهار زن بگيرند و...» مدعوين مراسم عروسي نيز كه همگي مرد بودند با دست زدن و زمزمه كردن اشعار با خواننده مجلس همراهي مي‌كردند! اين ويدئو تا مدتها در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد و واكنش‌هاي منفي زيادي به همراه داشت.

 مقالات بيشتر:دفتر عقد

از سوي ديگر پيش از شيوع كرونا شاهد بوديم موسسه‌اي تحت عنوان « حيات حسني» در قم، اقدام به‌برگزاري كارگاه‌هاي مهارت‌هاي چندهمسري كرد. در تبليغات اين موسسه آمده بود كه موضوع كارگاه‌هاي اين پروژه مواردي مثل «ضرورت احياي فرهنگ چندهمسري»، «الزامات تشكيل خانواده‌هاي چندهمسري»، «احكام فقهي خانواده‌ها چندهمسري» و «مهارت‌هاي ارتباطي خانواده‌هاي چندهمسري»است. بنرهاي تبليغاتي اين موسسه نيز سرو صداي زيادي در فضاي مجازي به پا كرد و خيلي‌ها نسبت به آن موضع گرفتند.در همان زمان يكي از مهمانان برنامه «بدون توقف» شبكه سه صدا و سيما نيز در طول برنامه بارها و بارها از چندهمسري دفاع كرد و محتواي سخنانش كاملا ترويج و تشويق چندهمسري بود. البته بعد از انتقادات حجت‌الاسلام غلامرضا قاسميان، اعلام كرد قصد ترويج چندهمسري را نداشته، اما سخنانش از جنس موافقت ضمني با امر چندهمسري بود.

در كنار اين تلاش‌ها براي تشويق چندهمسري ويدئويي ديگر از يك مرد روحاني به‌نام ... و چهار همسرش در فضاي مجازي منتشر شد كه گويا همه افراد خانواده از شرايط زندگي گروهي احساس رضايت داشتند. به‌رغم اين‌كه سازنده اين ويدئوي جنجالي تلاش كرده بود كه از خانواده چندهمسري نويد ابراهيمي تصويري مثبت و شاد بسازد، اما، چون اين موضوع برخلاف عرف جامعه است اين ويدئو بيشتر از آن‌كه زندگي گرم خانوادگي را نشان دهد، نوعي استفاده ابزاري و كالايي از زنان را در ذهن مخاطب تداعي كرد، به‌نحويكه اعتراض بخش عظيمي از جامعه را به همراه داشت.

پديده‌هاي اينستاگرامي

 

اين در حالي است كه طي سال‌هاي اخير شاهد بروز و ظهور پديده‌هايي در اينستاگرام هستيم كه به طرق مختلف با نشان دادن تجربيات زيسته خود به اشكال رويايي، به ترويج و تشويق جوانان براي پيوستن به گروه چند همسري مشغول هستند. يكي از اين پديده‌ها كه به عنوان مرد دو زنه در اينستاگرام معروف شده، با تصاويري كه از خود به همراه دو همسرش به اشتراك مي‌گذارد در فضاي مجازي غوغا به پا كرده است. گويا او اهل بوشهر است و به همراه دو همسر خود زندگي مي‌كندالبته به گفته خودش هر دو همسرش از اقوامش هستند. از ازدواج اول او چند سالي مي‌گذرد و او دختر كوچكي هم از همسر اول خود دارد.

اين فرد در صفحه‌ي خود عكسي از مراسم ازدواج دومش منتشر كرده كه همسر اول وي هم در آن حضور دارد. اين عكس در صفحات هر دو همسر فرد مذكور هم وجود دارد. همسر اول اين شخص در شرح عكس ياد شده نوشته وقتي كسي را كه دوست داشته باشيد هر چيزي كه او دوست داشته باشد را شما هم دوست داريد.

همسر دوم وي نيز در واكنش به انتقادات كاربران نوشته همسر آن‌ها بدون پنهانكاري و با صداقت خواسته‌ي خود براي ازدواج مجدد مطرح كرد و او و همسر اول اين مرد هم با اين موضوع كنار آمدند.

از اين دست صفحات و مرداني كه به انحاي مختلف در حال تبليغ چند همسري در فضاي مجازي هستند كم نيست!

جامعه چه مي‌گويد؟

تشويق به چندهمسري درحالي صورت مي‌گيرد كه بسياري از جوانان به‌دلايل مشكلات اقتصادي و معيشتي قادر به ازدواج و تشكيل خانواده نيستند! حتي براي افزايش ازدواج در كشور مسئولين دست به دامن طرح‌هاي تشويقي شده‌اند تا جامعه از خطر كاهش نرخ ازدواج نجات دهند. در چنين شرايطي برخي افراد از چند همسري سخن مي‌گويند و اين موضوع جاي بسي تعجب دارد! اصل اين است كه در جامعه امروز ما اين‌گونه تحرك‌ها و اقدامات نه‌تنها مشكل ازدواج جوانان را حل نمي‌كند، بلكه آرامش را از خانواده‌ها مي‌گيرد و زنان جامعه را به طرف تشكيك در بنيان خانواده سوق مي‌دهد.

از سوي ديگر درحالي عده‌اي بدون شناخت از عرف و هنجارهاي فرهنگي و ساختار جمعيتي كشور به‌دنبال ترويج چندهمسري در كشور هستند كه موضوعات و مطالبات ساده‌اي مانند ورزشگاه رفتن زنان يا دوچرخه‌سواري آنان كه هيچ تضادي با طبيعت زنان، قوانين موجود كشور و حتي با هنجارهاي عرفي جامعه ندارد، به‌موضوعي لاينحل تبديل شده است و هنوز طيف سنتي و محافظه‌كار جامعه نتوانسته نسبت به اين موضوعات اندك انعطافي به خرج بدهد.

واقعيت اين است كه موضوع چند همسري هم با طبيعت زنان به‌شدت تضاد دارد و هم برخلاف سياست‌هاي جمعيتي كشور و عرف و فرهنگ

مقالات ديگر:بهترين متخصص تغذيه تهرانپارس


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۶:۴۱ توسط:sperloos موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :